دسته‌بندی نشده, کابل های دریایی

کابل دریایی چیست و چه کاربردی دارد ؟

در زمینه انتقال داده محیط‌های بسیاری نظیر امواج رادیویی، مایکروویو، کابل‌های نوری و کابل‌های کواکسیال و…وجود دارند. با توجه به نوع انتقال دامنه محیط مناسب آن انتخاب و انجام می‌شود و در برخی از موارد نیز از کابل دریایی نیز استفاده می‌شود.

کاربرد کابل دریایی

عمده استفاده کابل‌های دریایی برای اتصال یک جزیره به شبکه برق یک کشور همچنین متصل کردن دو جزیره، اتصال برق تولیدی حاصل از نیروگاه‌های بادی دریایی، اتصال سکوهای نفتی و حفاری مستقر در دریا به همدیگر یا به خشکی، انتقال برق برای مصارف ربات‌های زیر آبی و نورپردازی زیر آب و انتقال برق در نیروگاه‌های آبی که دارای ژنراتورهای مستقر در محفظه‌ای در زیر آب هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین از این کابل‌ها در جرثقیل‌های دریایی،ماشین‌های عرشه، سکوهای کار، آسانسورها، تکنیک‌های بالابر و نقاله در کشتی‌ها و تأسیسات دریایی نیز استفاده می‌گردد.

این کابل‌ها به دلیل مقاومت بسیار در برابر روغن و مواد شیمایی و ضد آب بودن گزینه بسیار مناسبی برای پروژه‌های دریایی می‌باشند. لازم به ذکر است که این کابل دمای 40- درجه سانتی‌گراد الی 60+ را در شرایط آب و هوایی خشک و مرطوب را تحمل کند.

انواع کابل دریایی

این کابل هم مانند دیگر کابل‌ها انواع بسیاری دارد که هر کدام با توجه به فعالیت مورد نظر استفاده می‌گردند. در ادامه به بررسی انواع کابل و زمینه استفاده آنها صحبت خواهیم کرد.

کابل کشتی:
این کابل‌ها به نام‌های مختلفی اعم از Cables، Shipboard می‌شناسند و اگر در پروژه های نظامی استفاده شوند آن را Navy Cables می‌نامند.

کابل فراساحلی (Offshore)
با توجه به نام این کابل می‌توان متوجه شد که این محصول بر روی سکوهای حفاری یا جهت بهره برداری نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل زیردریایی

کابل‌های زیر دریایی با توجه به شرایط کاربرد آنها به شرح زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • کف خواب دریا (Subsea Cables)
  •  فشار متغیر (کابل‌های فشار متغیر مقاوم در برابر آب شور)
  •  غواصی (Diving Cables)
  • شناور در سطح آب (Floating Cables)

ویژگی مهم کابل دریایی

ویژگی مهم کابل دریایی

کابل مناسب برای پروژه دریایی کابلی است که تمام ویژگی‌های منحصر به فرد خود را مطابق با استانداردهای بین‌المللی را دارا باشد. در ادامه به تمامی این نکات خواهیم پرداخت تا شما اطلاعات کافی در مورد این محصول داشته باشید.
مقاوم در برابر شعله

IEC 60332-1 و IEC 60332-3-22 که برای کابل‌های برق و چندین کاربرد دیگر استفاده می‌شود، استاندارد EIC برای بررسی کابل از نظر ویژگی مقاوم در برابر شعله است.

برای اطمینان از اینکه آیا این محصول در برابر شعله مقام هست یا خیر باید آزمایشات لازم در برابر آتش را گذرانده باشد  و همچنین به تایید استاندارد EIC رسیده باشد.

این آزمایشات به این صورت هستند که کابل دریایی تحت آزمون در دمای بسیار بالا قرار می‌گیرد تا در این آزمون موفق شود. این مورد باعث می‌شود اطمینان حاصل شود که در بروز آتش کابل‌ها کمترین آسیب را می‌بینند و اختلال ایجاد نمی‌شود.

ویژگی دیگر این کابل‌ها این است که با توجه به عایق استفاده شده در این محصول علاوه بر اینکه آتش بر روی آن اثر ندارد بلکه با توجه به مواد استفاده شده ویژگی خاموش شدن را نیز در خود دارد.

فاقد هالوژن:
این کابل باید فاقد هالوژن باشد حال این سؤال به وجود می‌آید که فاقد هالوژن بودن چه فایده‌ای دارد؟ هنگامی که کابل دریایی فاقد هالوژن است، به این معنی است که هیچ یک از عناصر زیر را ندارد: کلر، فلورین، برم، ید و استاتین.

عناصر نام برده شده بسیار واکنش پذیر هستند به همین دلیل، داشتن کابلهای بدون هالوژن باعث محافظت بیشتر آنها در برابر محیط‌های شدید بد آب و هوایی و رطوبت می‌شود. این ویژگی به این کابل مقاومت بالایی می‌دهد و دورام آن را بالا می‌برد.

کلر و فلورین موجود در این محصول از خود گازهای سمی را منتشر می‌کنند که باعث می‌شود این محصول برای محیط زیست دریا بسیار خطر ناک باشد و آسیب‌های جدی به این محیط وارد کند. بنابراین استاندارد جهانی کابل‌های دریایی که دارای هالوژن هستند را تأیید نمی‌کند. به جای این دو عنصر کابلهای دریایی از نوار و عایق XLPE (پلی اتیلن متقاطع) استفاده می‌کنند.

دود کم
یکی دیگر از ویژگی‌های این محصول این است که در زمان وقوع آتش سوزی کابل دریایی کمترین دود را تولید می‌کنند و جان افراد با خطر کمتری مواجه می‌باشد.

استقامت:

این محصول علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده باید در برابر برخورد لنگرهای کشتی، برخورد سنگ‌ها و یا اجسام غرق شده در دریا مقاوم هستند.

مقاوم در برابر گل و لای

کابل‌های دریایی باید در برابر گل مقاوم باشند تا بتوانند بر اثرات منفی ناشی از خوردگی غلبه کنند.قرار گرفتن در معرض آب شور دریا، اسید و روغن باعث می‌شود که گل بتواند سریعتر روی کابل دریایی عکس العمل نشان دهد تا آن را از بین ببرد. بنابراین، تولید کنندگان مواد شیمیایی خاصی را به پوشش کابل‌های دریایی اضافه می‌کنند. که باعث می‌شود این کابل در برابر گل و لای بیشترین مقاومت را داشته باشد.

درجه حرارت

ویژگی دیگری که می‌توان از کابل دریایی نام برد این است که باید تحمل دمای آن بالا باشد و در صورت وجود حرارت و یا حتی سرمای شدید اختلال در عملکرد آن وجود نداشته باشد.

ساختار کابل دریاییساختار کابل دریایی

  •  فیبر نوری
  •  ژله پترولیوم
  • مس و یا لوله آلومینیومی
  •  پلی کربنات
  • لایه ضد آب آلومینیومی
  •  آرمور فولادی
  •  نوار مایلار
  •  روکش پلی اتیلن

خرید کابل دریایی:

برای خرید این نوع محصولات باید کارخانه تولیدی کابل دریایی را انتخاب کنید که تمامی استانداردهای جهانی را در تولید آن استفاده کرده است.

زیرا این نوع محصولات بعد از استفاده ممکن است دسترسی به آن دشوار باشد بنابراین توجه به استانداردها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. همانطور که قبلاً اشاره شد این نوع محصولات باید فاقد هالوژن باشند تا برای محیط زیست کم‌ترین آسیب را داشته باشند.

علاوه برای موارد ذکر شده این نکته نیز بسیار مهم است که تولید کنندگان باید از بهترین شیوه‌های مهندسی برای نصب نیز استفاده کنند.