کابل جوشکاری

صفر تا صد انواع دستگاه جوش و کاربرد آنها

کار با دستگاه جوش نیازمند تخصص و اطلاعات در این زمینه می‌باشد. این مطلب برای علاقه‌مندانی مفید است که در مورد انواع جوش و دستگاه جوش می‌خواهند اطلاعات کسب کنند. برای اتصال فلزات اغلب از دستگاه جوش استفاده می‌گردد.شرکت‌های مختلفی وجود دارند که این دستگاه‌ها را تولید و عرضه می‌نمایند. پیشرفت تکنولوژی در این عرصه هم باعث تغییرات بسیاری در این دستگاه‌ها به وجود آورده و کیفیت کار را بسیار مطلوب‌تر و نحوه استفاده را آسان‌تر نموده است. نکته‌ای که باید در خرید دستگاه جوش انجام دهید این است که کابل مناسب آن را نیز باید تهیه کنید از این رو شما می‌توانید با مطالعه انواع کابل جوش اطلاعات کافی در این مورد را نیز به دست بیاورید.

قطعه مورد نیاز دیگر جهت جوشکاری الکترود می‌باشد که قطعاتی هستند که یک بخش آن به بخش غیر فلزی که شامل الکترونیک و یا مواد نیمه رسانا هستند متصل می‌شود و طرف دیگر آن به بخش فلز متصل می‌گردد. خود الکترود یک مفتول از جنس فلز می‌باشد و بر روی آن یک پوشش فلاکس قرار داد و انواع مختلفی دارد و هر کدام از دستگاه‌ها با الکترودهای مخصوص به خود و یا همه آن ها عملیات جوش را انجام می‌دهد.

انواع دستگاه جوشکاری و کاربرد آنها

در صنعت جوش کاری با توجه به نوع فعالیت باید دستگاه متناسب، انتخاب و استفاده شود در ادامه با انواع دستگاه جوش و کاربردهای آنها آشنا خواهیم شد.

دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور

دستگاه جوشکاری ترانسفورماتور

ترانسفورماتورها قابلیت کاهنده و افزاینده دارند بدین صورت که جریان برق را جهت جوشکاری تنظیم می‌کند به این معنی که ولتاژ برق شهری که زیاد است را کم و یا بالعکس آن را زیاد می‌کند. این خاصیت باعث می‌شود خطر برق گرفتگی نیز کاهش یابد و استفاده این دستگاه مناسب افراد تازه کار باشد. این مدل دستگاه نیز از نوع خشک و روغنی در بازار عرضه شده است که نوع روغنی آن می‌توانند ساعات بیشتری را نسبت به خشک آن کار کند زیرا روغن‌های موجود در این مدل پیچ‌ها را خنک و کارایی بیشتر می‌گردد.

ترانسفورماتورهای جوشکاری به وسیله یک فیش از نوع صنعتی می‌باشند به برق شهر وصل می‌شود و به وسیله دو ترمینال خروجی به وسیله یک کابل انبر اتصال را انجام می‌دهد و جریان مناسب را در اختیار جوشکار قرار می‌دهد.

ترانسفورماتورهای جوشکاری، صدای کمی داشته، اما هنگام جوشکاری جرقه‌های زیادی را تولید خواهد کرد. همچنین به‌وسیله آنها نمی‌توانید از هر نوع الکترودی برای جوشکاری استفاده نمایید و باید الکترود مخصوص این نوع دستگاه را تهیه کنید.

دستگاه جوشکاری رکتی فایر

نوع دیگر دستگاه‌های جوش مدل رکتیفایر می‌باشد که به عنوان مدل مبدل‌های عمل می‌کند که می‌توانند جریان‌های متناوب با شدت ۳۸۰ به ۲۲۰ ولت را به جریان مستقیم dc تبدیل نمایند تا انرژی مناسب جهت جوشکاری تأمین گردد. جوشکاری با این دستگاه از طریق الکترود های مختلفی صورت می‌گیرد از این دستگاه اغلب در پروژه‌های سنگین و صنعتی و ساختمانی استفاده می‌گردد. از معایب این دستگاه می‌توان به سنگین بودن آن و جابجایی سخت آن اشاره نمود و همچنین نسبت به دستگاه‌های دیگر گران‌تر هستند اما کیفیت و کارایی این دستگاه بسیار مطلوب می‌باشد.

این دستگاه نیز در دو نوع موج کامل و نیم موج وجود دارد.در نوع نیم موج جریان برق تنها از قطب منفی و یا مثبت آن عبور می‌کند اما در موج کامل جریان از هر دو قطب عبور می‌کند. و از مهم‌ترین قطعات این دستگاه می‌توان دیود را نام برد. در مدل نیم موج یک دیود یا دو عدد را دارا می‌باشد در صورتی که در موج کامل این دیودها به ۴ عدد هم می‌رسند.


بیشتر بخوانید:کابل جوش چیست


دستگاه جوش ژنراتور الکتریکی:

این دستگاه‌ها به دلیل وزن و حجم زیاد کمتر مورد توجه صنعت گران قرار گرفته است  و هزینه تعمیر و نگهداری نیز در این دستگاه‌ها گران‌تر از بقیه دستگاه‌ها می‌باشد. نحوه عملکرد و کارایی این دستگاه بسیار با کیفیت است زیرا  در این نوع از دستگاه‌ها از مولدهایی به نام دینام جوشکاری استفاده خواهد شد. به‌وسیله آنها جریان الکتریکی مستقیم برای جوشکاری ایجاد می‌شود. جوش و اتصال فلزات از کیفیت خوبی برخوردار است.

دستگاه جوش ژنراتور های احتراقی:

نحوه عملکرد این دستگاه همانند دستگاه جوش ژنراتور الکترونیکی است با این تفاوت که این مدل دستگاه از بنزین و یا گازوییل جهت تأمین جریان الکتریکی خود استفاده می‌کنند. در این مدل نیز حجم و وزن زیاد آن باعث شده است تقریباً منسوخ گردد. از دیگر معایب این دستگاه همچنین می‌توان به آلودگی صوتی نیز اشاره کرد زیرا سر و صدای بسیاری از خود تولید می‌کنند.

دستگاه جوش اینورتر

دستگاه جوش اینورتر

اگر به دنبال یک دستگاه پیشرفته و حرفه‌ای با کمترین هزینه هستید پیشنهاد ما به شما دستگاه جوش اینورتر می‌باشد. این دستگاه کمترین میزان آلودگی را دارد و در سریع‌ترین زمان بهترین عملکرد را خواهد داشت در ادامه بیشتر به خصوصیات این دستگاه و نحوه کار آن خواهیم پرداخت.

امروزه اکثر افراد حرفه‌ای و نیم حرفه از این دستگاه استفاده می‌نمایند. برخی از این دستگاه از جریان برق شهری AC و برخی از آنها از از هر دو جریان شهری و متناوب DC استفاده می‌نمایند.

فناوری استفاده شده در این دستگاه موجب شده است اندازه آن نسبت به دستگاه‌های قدیمی کوچک‌تر و همچنین هزینه تولیدشان کمتر شود. زیرا فرایند استفاده از برق در جهت تولید نیرو جهت ذوب الکترودها را اصلاح کرده است. از خصوصیات منحصر به فرد این دستگاه می‌توان به منبع تغذیه آن اشاره کرد که توسط نرم افزار کامپیوتری، جریان‌های بالای خروجی و ولتاژ را که در جوشکاری ایجاد می‌شود را تنظیم و کنترل می‌کند.

این دستگاه دارای تنوع بسیار و مدل‌های بسیاری می‌باشد که بر اساس به وجه و نیاز خود می‌توانید آن را تهیه نمایید. نکته بسیار مهمی که باید برای خرید دستگاه جوش به آن توجه کنید خرید کابل با کیفیت و مناسب دستگاه خود می‌باشد که می‌خوانید خرید کابل جوش خود را با مراجعه سایت پارسیان کابل انجام دهید.

 تفاوت دستگاه جوش رکتی فایر با دستگاه جوش اینورتر

در مطالب قبل به هر یک از دستگاه جوش رکتیفایر و اینورتر پرداختیم و نحوه کار آن را برای شما شرح دادیم. در اینجا به تفاوت این دو دستگاه خواهیم پرداخت که بتواند برای خرید تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.

  • اولین تفاوت این دو دستگاه حجم وزن می‌باشد دستگاه اینورتر دارای وزن سبک و حجم کم است و می‌توان آن را به راحتی حمل کرد. اما دستگاه رکتی فایر با توجه به اینکه میزان دریافتی آمپر مشابه به اینورتر است دارای حجم و زن زیادی می‌باشد.
  • دستگاه رکتیفایر باعث نوسان برق منازل می‌گردد و ممکن است آسیب جدی به لوازم برق منازل وارد نماید.
  • دومین تفاوت می‌توان به میزان آلودگی صدا توجه کرد که دستگاه اینورتر آلودگی صوتی کمتری را نسبت به رکتی فایر دارد.
  • مصرف انرژی دستگاه اینور تر بسیار پایین از دستگاه رکتی فایر می‌باشد.
  • میزان کارکرد دستگاه اینور تر بسیار بالاتر از دستگاه رکتیفایر و دیگر دستگاه‌های جوش قدیمی  می‌باشد. بنابراین این دستگاه برای پروژه‌های بزرگ بسیار مناسب هستند.