درباره کابل بیشتر بدانیم, دسته‌بندی نشده

سیم و کابل کراس لینک شده چیست؟

با توسعه روزافزون صنعت، تولیدکنندگان صنایع کوچک و بزرگ سعی دارند تا هرچه بیشتر ایمنی این صنایع را تامین کنند تا زندگی ارزشمند تک­تک انسانها چه در محیط کار و چه در خانه حفظ شود. یکی از این صنایع مهم، صنایع تولیدی انواع کابل برق و سیم می­باشد که بالا بردن میزان ایمنی آنها در هر جایی که نیاز به سیستم برق­کشی دارد ازجمله: ساختمان­ها، اتومبیل­ها کشتی­ها، هواپیماها و قطارها لازم و ضروری است.

 یکی از این موارد ایمنی افزایش مقاومت سیم و کابل­ها در برابر حرارت و حریق می­باشد که این وظیفه بر عهده سیم و کابل کراس­لینک شده قرار داده شده است. برای تهیه انواع کابل برق و سیم از قبیل ساده یا کراس­لینک شده می­توان به تولیدات کارخانه تولید سیم و کابل در اصفهان مراجعه نمود.

چنانچه برای مصارف مختلف قصد خرید از کارخانه سیم و کابل در اصفهان را دارید؛ بهتر است ابتدا قدری درباره انواع کابل برق و سیم اطلاعات به دست آورید تا بدانید هر کدام از سیم­ها یا انواع کابل چه کاربردهایی داشته و برای کدام مصارف مناسبند.

سیم

سیم­ها که برای انتقال جریان الکتریکی یا سیگنال­های مخابراتی مورد استفاده قرار می­گیرد معمولاً از مفتول­هایی از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده که توسط یک روکش عایق پوشانده شده­اند. مشخصه شناسایی سیم­ها عددی است که وابسته به قطر سیم می­باشد و هرچه قطر سیم بیشتر باشد این عدد کوچکتر خواهد بود.

هر چه سیم بزرگتر باشد، جریان بیشتری را انتقال می­دهد بنابراین در صورت عدم وجود فیوز امکان آسیب رسیدن به لوازم برقی در انتقال الکتریسیته با سیم قطور وجود دارد. برای مصارف خانگی سیم­های شماره­ 10 و 20 بهترین گزینه به شمار می­آید.

کابل

کابل­ها از مجموع یک سیم گرم برای انتقال فاز، یکی برای نول جهت تکمیل حلقه جریان و یک سیم هم برای اتصال به زمین تشکیل شده­اند. کابل­ها را بر مبنای تعداد کل سیم­هایی تشکیل دهنده آن و اندازه قطر آنها طبقه­بندی می­کنند.

کابل نیز همانند سیم برای انتقال نیرو، جریان الکتریسیته و سیگنال مخابراتی استفاده می­شود و از آنجایی که متشکل از چند سیم است، بنابراین مواد تشکیل دهنده­اش همان مس یا آلومینیوم و پوشش عایق می­باشد.

بیشتر بخوانید: کابل فشار متوسط چیست ؟

تفاوت سیم و کابل

می­دانیم که انواع کابل و سیم با توجه به نوع ساختشان، مصارف مختلفی نیز دارند که به دلیل تفاوت­هایشان می­باشد. این تفاوت­ها عبارتند از:

  • کابل­ها برای انتقال انرژی، جریان الکتریکی و سیگنال مخابراتی استفاده می­شوند اما سیم­ها علاوه بر این مصارف، برای حمل بار مکانیکی و انتقال حرارت در تولید برخی قطعات صنعتی نیز به کار می­رود.
  • سیم از یک رشته رسانا تشکیل شده است اما کابل متشکل از مجموعه رساناهاست.
  • سیم­ها خالی یا پیچ­خورده­اند اما در کابل، این رشته­ها به هم تابیده یا متصل شده و به طور موازی کار می­کنند.

کراس لینکینگ چیست؟

تا به حال در ساخت انواع سیم و کابل از پلی­اتیلن معمولی استفاده می­شد که در برابر خرارت بالا مقاومت کمی داشته و به سرعت نرم شده و تغییر شکل می­داد. مقاومت پایین و خواص مکانیکی ضعیف، از نواقص پلی­اتیلن محسوب می­شد. کراسلینکینگ فرایندی است استحکام پلی­اتیلن در برابر حرارت را بالا می­برد تا با افزایش مقاومت، خواص مکانیکی بهتری پیدا کند.

در واقع توسط کراس­لینکینگ، زنجیرهای پلیمری با ایجاد پیوندهای متقاطع تشکیل یک شبکه پلیمری سه  بعدی می­دهند. این پلیمرها که قابلیت انقباض داشته و مقاومت حرارتی و مکانیکی بالایی داشته و در مقابل مواد شیمیایی نیز از خود مقاومت نشان می­دهند؛ در تهیه عایق سیم و کابل استفاده می­گردد.

به زبان دیگر کراس­لینک به این معناست که در بعضی کارهای تاسیساتی مربوط به جریان الکتریسیته، از نوعی خاص از پلی اتیلن با اتصالات عرضی به عنوان استفاده می­شود.پلی اتیلن متقاطع با کراس­لینک که به pex نیز شناخته می­گردد، جایگزین بسیار مناسبی برای pvc یا cpvc می­باشد.

مزایای سیم و کابل کراس ­لینک شدهمزایای سیم و کابل کراس ­لینک شده

  • مقاومت بالا در برابر حرارت و ذوب شدن
  • سبک بودن
  • انعطاف­پذیری بالا
  • مقاومت در برابر خطرات ناشی از فشار مکانیکی، برش، عدم اتصال کوتاه و جرقه الکتریکی
  • دوام بسیار زیاد
  • سازگار با محیط زیست
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی
  • کاهش هزینه مواد اولیه

آنچه که کابل CrossLink می­تواند انجام دهد

کابل کراس­لینک از آن جهت که ایمن ­تر هستند حائز اهمیت ­اند. پلیمرهای کراس­لینک در دمای 250 درجه سانتیگراد به راحتی تا ساعت­ ها دوام آورده و ذوب نمی ­شوند. از این محصول در اماکنی بیشتر استفاده می­گردد که در معرض صدمات مکانیکی زیادی قرار دارند.

به طور مثال این نوع کابل برای ساختمان ­های بزرگ و عمومی، آسانسور و وسایل نقلیه کاربرد دارد همچنین بهترین عایقی است که در برابر روغن و دیگر مایعات می­ توان از آن استفاده نمود. این نوع عایق نسبت به دیگر انواع عایق برای سیم و کابل از طول عمر بیشتری برخوردار است.

از آن جهت که سیم و کابل­ های کراس­لینک شده دارای خواص دی الکتریک هستند، می­توانند برای ولتاژ متوسط 1 تا 69 کیلو ولت در جریان متناوب مناسب باشند. همچنین کابل­ های ولتاژ بالا نیز برای ولتاژ چند صد کیلو ولت در جریان مستقیم و تا 380 کیلو ولت در جریان متناوب مورد استفاده قرار گیرند.