دسته‌بندی نشده

پریز برق معمولی و ارت دار

پریز وسیله‌ای است که می‌توان قطعه‌ای از تجهیزات الکتریکی را به آن متصل کرد تا برق آن را تأمین کند. رایج‌ترین پریز برق در هر خانه 110 ولت است.

پریز برق منبع برقی است که برای به برق وصل کردن بسیاری از وسایل برقی خود از آن استفاده می‌کنید، به این ترتیب مداری را در منزل خود ایجاد می‌کنید. در ساختمان‌ها معمولاً پریزهای برق در دیوار نصب می‌شوند، البته می‌توان آنها را در کف نیز نصب کرد.

سیم ارت و کاربرد آن

سیم ارت به طور جداگانه به هر خروجی متصل می‌شود و هرگونه جریان الکتریکی خطرناک را به زمین منتقل کرده و خنثی می‌کند. سیم ارت برای محافظت از وسایل برقی شما در برابر نوسانات یا مشکلات اضافه ولتاژ استفاده می‌شود.

سیم ارت یک مسیر اضافی برای جریان مدار الکتریکی به زمین ارائه می‌دهد تا در صورت برقراری اتصال کوتاه، برای کسی که با برق کار می‌کند، خطری ایجاد نکند. بدون سیم ارت، ممکن است جریان برق به جای انتقال به زمین از بدن شما بگذرد و باعث ایجاد شوک یا برق گرفتگی شود.

تفاوت سیم ارت با نولتفاوت سیم ارت با نول در چیست؟

سیم نول به عنوان مسیر برگشت جریان الکتریکی عمل می‌کند در حالی که سیم ارت مسیری را برای انتقال جریان الکتریکی به زمین فراهم می‌کند.

سیم نول مدار را به منبع برق اصلی برمی گرداند. به طور خاص، سیم نول مدار را به زمین یا شینه ای که معمولاً در تابلو برق متصل می‌شود، می‌رساند. این باعث می‌شود جریان‌ها در سیستم الکتریکی شما گردش کنند، که امکان استفاده کامل از الکتریسیته را فراهم می‌کند.

در صفحه اصلی سرویس، سیم نول و سیم ارت به یکدیگر و به یک الکترود اتصال به زمین متصل می‌شوند که دلیل وجود آن کنترل پالس‌های غیرعادی انرژی، مانند برخورد صاعقه می‌باشد. این تنها نقطه‌ای است که نول به زمین متصل می‌شود.


بیشتر بخوانید: کابل فشار متوسط چیست ؟


پریز برق معمولی با پریز برق ارت دار چه تفاوتی با هم دارند؟

پریزهای برق معمولی احتمال وقوع آتش سوزی ناشی از جریان برق را افزایش می‌دهند و می‌توانند باعث ایجاد جرقه و بار الکتریکی شود که در امتداد دیوارها یا مبلمان و وسایل منزل آتش سوزی ایجاد می‌کند.

پریز برق ارت دار برای ارسال نیروی اضافی به زمین و دور از دستگاه‌های شما وجود دارد. این سیم کشی از نوسانات برق که می‌تواند سبب تجمع بار بیش از حد در دستگاه شما شده یا منجر به برق گرفتگی شود، جلوگیری می‌کند. پریز برق ارت دار یک دستگاه سه شاخه است، در حالی که پریز برق معمولی دارای دو شاخه استاندارد است.

کاربرد پریز برق ارت دار

پریز برق ارت دار برای عملکرد یک دستگاه خیلی ضروری نیست، اما همچنان یک ویژگی مهم به شمار می‌رود. این سیم طوری طراحی شده است که مسیری را برای عبور جریان الکتریکی در صورت در دسترس نبودن مسیرهای معمول فراهم کند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که مسیرهای دیگر آسیب دیده‌اند یا اینکه جریان الکتریسیته‌ی زیادی برای آنها وجود دارد.