دسته‌بندی نشده

تابلو برق چیست و چه اجزایی دارد؟

تابلو برق چیست و چه اجزایی دارد ؟

تابلو برق چیست ؟

تابلو برق در اصل یک محفظه فلزی یا غیرفلزی می‌باشد که توسط کارخانه تولید سیم و کابل تولید می‌گردد و در آن تمام فیوزها، قطعات نمایشگر، کلیدهای حفاظتی قطع کننده، تجهیزات کنترلی و سیم کشی داخلی، قرار می‌گیرد. تمامی تابلو برق‌ها در دو مدل توکار و روکار تولید و در ساختمان‌ها و یا مراکز صنعتی و تجاری نصب می‌گردند. طراحی و نصب تابلو برق‌ها یک کار کاملا تخصصی است که شرکت‌های مهندسی، این محصول را مطابق با استانداردهای بین المللی و داخلی تولید می‌کنند.

مدارهای کنترل قدرت و راه اندازی

این مدار از دو قسمت قدرت و فرمان تشکیل شده است و مدار فرمان در این محصول شامل فیوز، کلیدها، تایمر و… است که وظیفه کنترل مدار را بر عهده دارد؛ این در حالی است که مدار قدرت اغلب با برق سه فاز کار می‌کند و تابع مدار است. به کمک این مدار، هماهنگی بین اجزا به وجود می‌آید و برای راه اندازی آن تنها نیاز است که کلید را فشار دهید. البته امکان استفاده از حسگر نور و یا دما در این مدار وجود دارد که در صورت تاریک شدن هوا، مدار به صورت خودکار تابلو برق را روشن می‌کند.

تجهیزات موجود در تابلو برق

تجهیزات موجود در تابلو برق

تابلو برق تجهیزات زیادی دارد که به شرح هر کدام از این اجزا می‌پردازیم:

  • بی متال، کلید حرارتی فیوز: در صورتی که دمای مدار بیش از حد افزایش پیدا کند، این کلید برق مدار را به صورت خودکار قطع می‌کند؛ از فیوزها برای کنترل جریان‌های تک فاز استفاده می‌شود که در صورت عبور جریان بیش از حد و یا اتصال کوتاه، برق مدار قطع شود.
  • کلید اتوماتیک MCB  و  MCCB: در تابلو برق یک کلید اتوماتیک قرار دارد که کابل‌های ورودی از آن تغذیه می‌کنند و در صورت داشتن بار اضافی، تغذیه دستگاه به طور کل قطع می‌شود.
  • کنتاکتور: وسیله‌ای الکترومکانیکی می‌باشد که با تحریک بوبین قادر است تا جریان سه فاز متصل به ورودی آن را قطع و یا وصل نماید.

از جمله سایر تجهیزات می‌توان به کنترل فاز، تایمر، ترمینال و شینه مسی و مقره، ترانس سی تی و پی تی و کلیدها ، چراغ سیگنال و آلارم اشاره کرد. برای نصب تجهیزات شما نیاز به خرید سیم و کابل خواهد داشت که این امکان برای شما به صورت آنلاین فراهم است.

انواع تابلو برق از نظر سطح ولتاژ

  • تابلو برق فشار ضعیف: در حالت کلی تابلو برق فشار ضعیف یا LV، به تابلوهایی میگویند که سطح ولتاژ قابل تحملی برابر با حداکثر ۱۰۰۰ ولت را داشته باشند. (ولتاژ نامی۶۹۰ و ولتاژ کاری ۴۰۰)
  • تابلو برق فشار متوسط (MV): تابلو برق‌های فشار ولتاژی بین ۱۰۰۰V  تا ۳۶۰۰۰V  دارند. معمولاً این تابلو برق‌ها در سطح ولتاژ ۱ تا ۳۶ کیلو ولت قرار می‌گیرند و به صورت چند سلولی مونتاژ می‌شوند.

انواع تابلو برق از نظر محل نصب

تابلو برق‌ها به لحاظ نصب در محل به دو دسته بیرونی و داخلی تقسیم می‌شوند.

  • تابلو برق محیط باز یا Outdoor: محل نصب این تابلو برق همان‌طور که از اسم آن مشخص است، در فضای آزاد می‌باشد و یک فرق عمده با نوع محیط بسته دارد این است که تابلو برق محیط باز باید از تجهیزات و المان های داخل تابلو در مقابل عوامل جوی مثل گرد و خاک، رطوبت و بارندگی ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ نماید.
  • تابلو برق محیط بسته یا Indoor: این مدل از تابلو برق‌ها در محیط بسته یا به اصطلاح سرپوشیده نصب می‌گردند. مانند دیگر تابلوها که وظیفه اصلی آن‌ها حفاظت از تجهیزات الکترونیکی نصب شده داخل تابلو است، تابلو برق محیط بسته، از قعطات محافظت کرده و به دو نوع ایستاده و دیواری تقسیم می‌گردد.

بیشتر بخوانید: حروف اختصاری ساختار کابل


بدنه تابلوهای برق

بدنه تابلو برق ممکن است که از جنس‌های متفاوتی تولید شود و شما هم هنگام خرید باید به این قضیه توجه نمایید. در اصل تابلو برق‌‌ها در یک محفظه هستند که وظیفه نگهداری از تجهیزات داخلی را برعهده دارند. به همین دلیل جنس بدنه از اهمیت زیادی برخوردار است. این محصول در جنس بدنه‌های متفاوتی مثل فلزی، کامپوزیت، پلاستیکی، پلی کربناتی و … تولید می‌شود که هر کدام کاربرد مخصوص خود را دارند.

برای اطلاع از قیمت سیم و کابل به صفحه اصلی محصولات مراجعه کنید.

وایرینگ تابلو برق چیست؟

وایرینگ تابلو برق در اصل به معنای سیم کشی تابلو برق می‌باشد و باید توجه نمایید که یکی از مهم‌ترین مسائل ایمنی تابلو برق وایرینگ است که در ساخت و همچنین طراحی تابلو برق مورد توجه قرار می‌گیرد؛ به این دلیل که عملکرد صحیح و دوام تجهیزات الکتریکی تابلو برق به نوع سیم کشی استاندارد آن وابسته است. شماره گذاری سیم کشی‌ها در تابلو برق یکی از موارد مهم و اصول استاندارد در وایرینگ تابلو برق محسوب می‌شود.

سلول تابلو برق چیست؟

تابلو برق سلولی به تابلو برقی می‌گویند که به شکل ایستاده و با درجه حفاظت متناسب طراحی شده که با ستون‌هایی محکم شده است که از پیچ و مهره یا جوش، برای محکم کاری استفاده می‌شود. این تابلوها در زمینه قدرت، کنترل و توزیع کاربرد فراوانی دارند. ضخامت صفحه گالوانیزه‌ای که در این تابلو برق  استفاده می‌شود، بین 1.5 و 2 میلی متر است.

تابلو برق شالتر چیست؟

این مدل از تابلو برق یعنی “شالتر” برای نصب در خیابان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تابلو برق‌ها برای حفاظت و کنترل جریان خروجی ترانس‌های هوایی فشار متوسط به فشار ضعیف کابرد فراوانی دارند و مفید عمل می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید این تابلوها در محیط های باز نصب می‌گردند که به همین علت حتما باید برای ساخت آن‌ها از استاندارد و اصول خاصی استفاده شود.

تابلو برق MDP چیست؟

تابلوی MDP یا تابلوی کنتور در ورودی ساختمان‌ها نصب می‌شود؛ در طراحی آن کابل اصلی از قسمت پایین وارد کلید فیوز تابلو برق می‌گردد. هر کدام از واحدهای ساختمان دارای یک کنتور تک فاز است که یکی از کنتورها برای تابلو برق عمومی می‌باشد، حالا در صورتی که ساختمان دارای آسانسور باشد، سه فاز و در غیر این صورت تک فاز دارد. یک شینه برای هر واحد ساختمانی در صورت وجود تابلو برق MDP باید نصب شود. در صورتی که شما شینه نصب نکنید، امکان به وجود آمدن خطرات برق گرفتگی برای افراد افزایش می‌یابد. در صورت تمایل به خرید تابلو برق، به صفحه اصلی محصولات تابلو برق مراجعه کنید.