دسته‌بندی نشده

تفاوت کابل گرد و کابل تخت

تفاوت کابل گرد و کابل تخت

برخی محصولات به سبب کاربردی که دارند در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند‌. کابل برق مثال واضحی از یک کالای پرکاربرد است. متریال داخلی این اقلام معمولا از آلومینیوم یا مس تشکیل شده است. این دو ماده به راحتی می توانند جریان برق را از خود عبور دهند و به عبارتی رسانای جریان الکتریکی محسوب می‌شوند. این کابل ها معمولا با کمک عایقی از جنس پلاستیک پوشانده می‌شوند. این عایق هدایت جریان برق با سهولت و ایمنی بیشتری همراه می‌کند. کابل‌های برق نیز مانند بسیاری از محصولات دارای تنوع بالایی هستند. کابل گرد و کابل تخت دو نمونه از پر استفاده ترین محصولات این دسته هستند. این دو کابل در حین داشتن وظیفه مشترک دارای نکات مثبت و منفی مجزایی هستند. به همین خاطر است که هیچ یک از این دو محصول نمی توانند جایگزین دیگری شوند. در ادامه به بررسی تفاوت کابل گرد و کابل تخت می‌پردازیم.

کابل گرد چیست و چه کاربردهای دارد؟

استفاده از کابل گرد در فرآیند‌هایی همچون برق‌کشی ساختمان بسیار متداول است. این نوع کابل به وفور در صنایعی که به برق و تجهیزات برقی وابسته هستند یافت می‌شود. سطح مقطع این محصول گرد بوده و معمولا به شکل استوانه ای تولید می شود. با وجود آمار بالای عرضه و تقاضا قیمت کابل گرد در رده مناسبی قرار دارد.
برای تولید کابل گرد رشته سیم‌هایی از مس یا آلومینیوم به صورت دایره ای شکل در کنار یکدیگر منسجم می‌شوند. لازم به ذکر است که این محصول خود دارای زیر مجموعه های دیگری نیز می‌باشد. به همین خاطر است که هنگام مراجعه به بازار با کابل های گرد فشار قوی، معمولی، چند شاخه یا تک شاخه مواجه می شوید. تمامی این کابل‌ها در قسمت انتهایی شان حاوی یک عایق هستند که به شکل دایره ای است. درواقع اولین تفاوت کابل گرد و کابل تخت در شکل ظاهری آنها خلاصه می‌شود.
همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم کابل گرد یکی از پراستفاده ترین سیم‌های موجود در بازار است. قدمت بالای این محصول سبب شده است آمار خرید کابل گرد از نوع تخت آن بیشتر باشد. سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها و وسایل برقی اصلی ترین کاربرد این کالا است. البته کابل‌های گرد می‌توانند در فرایند‌هایی همچون تولید شارژر نیز سهیم باشند.

کابل تخت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بر خلاف کابل گرد، سطح مقطع کابل‌های تخت به شکل مستطیل است. برای تولید این گونه سیم‌ها رشته‌های فلزی به صورت نواری در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. سپس با کمک عایقی از جنس پلاستیک اطراف رشته‌ها و محفظه‌های خالی میانی پوشیده می‌شوند.
دومین تفاوت کابل گرد و کابل تخت در چگونگی چینش رشته‌های فلزی شان خلاصه می‌شود.علاوه بر آن کابل تخت برخلاف نمونه گرد آن معمولا به شکل چند شاخه تولید می‌شود. البته کابل گرد نیز می‌تواند دارای چند شاخه باشد. اما قیمت کابل تخت چند شاخه از کابل گرد چند شاخه کمتر است. این نکته در کاهش یا افزایش آمار تقاضای هریک از این سیم‌ها تاثیر مستقیم دارد.
تولید شارژر سازه‌های مختلف، تکمیل ساختار تجهیزات پزشکی و صنعتی، و حضور در صنایع رباتیک از جمله کاربردهایی است که کابل تخت به خود اختصاص داده است. در نتیجه تفاوت کابل گرد و کابل تخت با بررسی حوزه کاربرد آنها نیز نمایان می‌شود.


بیشتر بخوانید: کابل تخت چیست؟


مزایا و معایب کابل گرد

بررسی نکات مثبت و منفی هر یک از این کابل‌ها می‌تواند در نمایان شدن هرچه بیشتر تفاوت کابل گرد و کابل تخت تاثیرگذار باشد. بی شک کابل گرد نیز دارای مزایا و معایبی است که ذکر آنها می‌تواند برای کسانی که قصد تهیه این محصول را دارند مفید باشد. برخی از مهم ترین ویژگی‌های مثبت کابل گرد عبارت است از:

  •  این نوع کابل تنوع بالایی دارد و برای مصارف عمومی بسیار مناسب است.
  • کابل گرد دارای قدمت بالایی است و کاربردهای زیادی در حوزه‌های صنعتی دارد.
  • این محصولات دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند.
  • چگونگی نصب و استفاده از کابل گرد بسیار آسان است.

مطالب ذکر شده مزایای کابل گرد هستند. اما این محصول دارای برخی ویژگی‌های منفی ساختاری است که توجه به آنها می‌تواند مفید باشد. لازم به ذکر است که این عیوب می‌توانند سبب کاهش قیمت کابل گرد شوند. این کالا دارای لایه های مختلفی است. هرکدام از این قسمت ها از سیم، عایق و یا مواد پر کننده تشکیل شده اند‌. این ساختار داخلی سبب می‌شود حرارت ناشی از عبور و مرور جریان الکتریکی در سیم باقی بماند. یکی دیگر از مشکلات متداول کابل‌‌های گرد تغییر آمپدانس جریان الکتریکی در آنها است. این معضل در اثر جا به جایی رشته های رسانا در سیم به وجود می‌آید. با این وجود یک سیم گرد یکی از اصلی ترین تولیدات یک کارخانه سیم و کابل است. چرا که این کالا هنوز هم آمار تقاضای بالایی را به خود اختصاص می‌دهد.

مزایا و معایب کابل تخت

کابل تخت نیز مانند نمونه ی گرد این محصول یکی از مهم ترین تولیدات یک کارخانه تولید سیم و کابل محسوب می‌شود. این سازه نیز دارای مزیت‌هایی است که مصرف کنندگان را نسبت به خرید خود ترغیب می‌کند. اما دانستن ویژگی های مثبت این محصول برای درک تفاوت کابل گرد و کابل تخت کافی نیست. بلکه هردو محصول نام برده باید نقاط قوت و ضعف شان را رو کنند. در ادامه برخی از مزایا و معایب وابل تخت ذکر می‌شود.

  • مقاومت بالا
  • وزن اندک
  • پروسه حمل و نقل آسان
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • داشتن ثبات و ظرفیت الکتریکی بالا

در نقطه مقابل، کابل‌های تخت نمی‌توانند در بسیاری از صنایع حضور داشته باشند چرا که زیرساخت بهره‌گیری در از این محصول در تمام واحد های صنعتی وجود ندارد. علاوه بر آن سطح صاف این سازه سبب می‌شود گرمای زیادی به داخل کابل نفوذ کند. تداوم حرارت در کابل می‌تواند منجر به خرابی آن شود.

مقایسه کابل گرد و تخت

مقایسه کابل گرد و تخت

کابل‌هایی که به صورت تخت تولید می‌شوند به نسبت کابل های گرد دارای قدمت کمتری هستند‌. با این حال عملکرد و سطح ایمنی سیم‌های تخت از نوع دایره‌ای شکل آنها بهتر است. با این حال اصلی ترین تفاوت کابل گرد و کابل برق همچنان در شکل ساختاری آنها خلاصه می‌شود. نحوه قرارگیری رشته‌های رسانا در کابل گرد دایره‌ای شکل است. در صورتی که این رشته‌ها در سیم‌های تخت به صورت نواری در کنار هم قرار می‌گیرند. کابل تخت بخاطر ساختار مسطح خود مقاومت بیشتری را در برابر هرگونه ضربه‌ دارد. اما کابل دایره‌ای شکل به راحتی آسیب می‌بیند.
احتمال تداخل جریان مغناطیسی در کابل‌های تخت بسیار کم است. چرا که ساختار آنها برخلاف کابل گرد صاف و منظم است. البته این کابل‌ها ممکن است در مرور زمان با تضعیف جریان الکتریکی مواجه شوند. با وجود این تفاوت‌ها هر دو محصول نام‌ برده سال‌ها است که در کارخانه تولید سیم و کابل ساخته می‌شوند.

کلام پایانی

کابل‌های برق به موجب کاربرد گسترده ای که در حوزه‌های گوناگون دارند در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شوند. کابل گرد و کابل تخت دو نمونه ی پرمصرف این تجهیزات هستند. با وجود اینکه وظیفه هریک از این سیم‌ها یکسان است این دو تفاوت‌های برجسته ای را از لحاظ ظاهری، ساختاری و کاربردی با یکدیگر دارند.
کابل‌های گرد نمونه‌های قدیمی‌تری هستند و چگونگی چینش رشته‌های رسانا در آنها به صورت گرد است. نحوه استفاده از این محصولات بسیار آسان است‌‌‌. علاوه بر آن واحد‌های مختلف با هرگونه ساختاری می‌توانند از این کابل‌ها بهره ببرند. در مقابل سیم‌های تخت سطح مقطع بزرگتری دارند و آسان تر از نمونه ی گرد حرارت را کنترل می‌کنند. همچنین سطح مسطح آنها سبب می‌شود در برابر عواملی همچون ضربه و کشسانی مقاومت بالایی داشته باشد.