درباره کابل بیشتر بدانیم, دسته‌بندی نشده

انواع سیم و کابل ساختمان

انواع سیم و کابل ساختمان

وقتی صحبت از ساختمان‌های مسکونی، کارخانه‌های تولیدی یا هر بخش دیگر از ساخت و سازهای تجاری می‌شود، کل شبکه سیم‌کشی و کابل‌کشی بسیار مهم است. از آنجایی که از سیم‌ها و کابل‌ها برای رساندن برق، کنترل، داده، ارتباطات صوتی و امنیت و غیره به کل زیرساخت استفاده می‌شود، باید اطمینان حاصل کنید که بهترین‌ها را استفاده می‌کنید. برای این منظور می‌توانید به صفحه محصولات شرکت تولید سیم و کابل مراجعه نموده و با بررسی انواع سیم و کابل ساختمان بهترین مورد را با توجه به نیازتان خریداری کنید.

سیم‌ها و کابل‌های مناسب مهم هستند زیرا هدف شما داشتن یک سیستم قابل اعتماد و پیوسته است که بتواند به راحتی با رشد غیرمنتظره تقاضا برای افزایش عملکرد سازگار شود. کابل‌ها و سیم‌های مختلفی وجود دارند که به طور خاص با مراحل ساخت و ساز هر زیرساخت سازگار می‌شوند.

انواع سیم و کاربرد آن‌ها

انواع سیم و کاربرد آن

شناخت انواع سیم‌های اولیه تقریباً برای هر پروژه برقی ضروری است. به عنوان مثال، هنگامی که در حال نصب سیم کشی جدید هستید، انتخاب سیم یا کابل مناسب نیمی از کار است. و هنگامی که سیم‌کشی موجود در ساختمان خود را بررسی می‌کنید، شناسایی نوع سیم می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد مداری که سیم‌کشی به آن تعلق دارد به شما بگوید.

سیم مفتولی

سیم مفتولی یا تک رشته‌ای، معمولاً استوانه‌ای و انعطاف پذیر است. سیم‌ها برای تحمل بارهای مکانیکی یا سیگنال‌های برق و مخابرات استفاده می‌شوند.

این سیم معمولاً با کشیدن فلز از طریق سوراخ در قالب یا صفحه کشش شکل می‌گیرد. گیج‌های سیم در اندازه‌های استاندارد مختلفی وجود دارند که بر حسب عدد گیج بیان می‌شوند.

سیم‌های مفتولی نسبتاً انعطاف پذیر، پیچیده و ظریف هستند. آن‌ها مجموعه بهتری برای استفاده در داخل ساختمان بر روی بردهای مدار، سیم بلندگو، دستگاه‌های الکترونیکی و غیره هستند. جایی که خم شدن و پیچش برای اتصال قطعات الکترونیکی ضروری است. سیم مفتولی برای انتقال نیرو از طریق سازه ساختمان کاربرد دارد، زیرا این کار به جریان بالا، حرکت کم و دوام طولانی مدت نیاز دارد.

سیم افشان

سیم‌های افشان دارای قابلیت انعطاف و چکش خواری می‌باشند. این سیم در بلند گوها و دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. جایی که خم شدن و پیچش برای اتصال قطعات الکترونیکی ضروری است.

سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان دارای انعطاف پذیری کم می‌باشد اما قابلیت تولید در هر سطح مقطعی را دارد. سیم نیمه افشان از تعدادی سیم مفتولی بهم پیچ خورده تشکیل شده است. قطر آن از 1.04 تا 2.85 متغیر است. جنس عایق آن PVC یا XLPE می‌باشد و جنس هادی آن آلومینیومی است.

سیم نایلون

سیم‌کشی PVC یا نایلونی عموماً ممکن است در کاربردهای الکتریکی یا الکترونیکی استفاده شود. مواد نایلونی یک سیم، عایق بسیار سخت و مقاوم در برابر سایش ایجاد می‌کند. این سیم همچنین در برابر رطوبت، سوخت، سیالات هیدرولیک و سایر حلال‌های رایج صنعتی مقاومت عالی دارد. این سیم باید برای استفاده در هر برنامه‌ای که ممکن است در معرض سایش، بارهای ضربه‌ای زیاد، سایر آسیب‌های مکانیکی یا شیمیایی باشد در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید: کابل برق چیست؟


سیم ارت

 برای اینکه جریان نشتی از هر کسی که با یک وسیله خطرناک یا جعبه برق تماس می‌گیرد عبور نکند سیم‌های ارت به‌عنوان مسیری جایگزین برای بازگشت جریان به منبع عمل می‌کنند هدف آنها محافظت از شما و ساختمان در برابر خطرات مدارهای آسیب دیده یا اضافه بارهای الکتریکی است.

انواع کابل و کاربرد آن‌ ها

انواع کابل وکاربرد آن

کابل برق از سه جزء اصلی یعنی هادی، دی الکتریک و غلاف ساخته شده است. مسیر هدایت جریان در کابل توسط هادی انجام می‌شود. عایق یا دی الکتریک در برابر ولتاژ سرویس مقاومت می‌کند و هادی برق را از اتصال با اشیاء دیگر جدا می‌کند. غلاف اجازه ورود رطوبت را نمی‌دهد و از کابل‌ها در برابر همه تأثیرات خارجی مانند حمله شیمیایی یا الکتروشیمیایی و آتش محافظت می‌کند.

کابل تک رشته‌ای

برخلاف تصور برخی، یک کابل تک رشته‌ای لزوماً کم و بیش انعطاف پذیر، یا ضخیم‌تر یا نازک‌تر از یک کابل چند رشته‌ای نیست. این ویژگی‌ها (ضخامت، نازکی، انعطاف پذیری یا استحکام) معمولاً به اندازه کابل تک رشته‌ای مورد استفاده برای یک برنامه خاص بستگی دارد. گیج و ضخامت نیز به گیج کابل بستگی دارد. کابل‌های با قطر بزرگ انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کابل‌های با قطر کوچک‌تر دارند.

کابل تک رشته‌ای احتمالاً یکی از پرکاربردترین سیم‌ها در خانه‌ها، مغازه‌ها، مشاغل و تاسیسات تجاری ماست. رایج‌ترین استفاده از کابل تک رشته‌ای برای انتقال توان الکتریکی از یک مکان به مکان دیگر است. با این حال، بسته به اندازه کابل تک رشته‌ای مورد نیاز، کاربرد آن ممکن است در مناطق دیگر مانند سیم کشی در وسایل برقی و تجهیزات نیز گسترده باشد.

همچنین ممکن است کابل تک رشته‌ای بدون غلاف را ببینید که برای کاربردهای الکتریکی شامل رایانه‌ها، پانل‌های کنترل برق و تأمین انرژی ابزارهای الکتریکی استفاده می‌شود.

 کابل چند رشته‌ای

کابل چند رشته‌ای متشکل از سیم‌های چند رشته‌ای یا دسته‌ای از سیم‌های کوچک هستند که در کنار هم در داخل یک عایق قرار گرفته‌اند تا یک هادی ضخیم را تشکیل دهند. کابل‌های چند رشته‌ای زمانی به کار می‌آیند که به مقاومت بالاتری در برابر فرسودگی فلز و خم شدن و جابجایی مکرر کابل دارید. آن‌ها در مدارهای دستگاه‌های الکترونیکی و PCB ها کاربرد دارند. همچنین استفاده از آنها را در کابل‌های برق برای وسایل مختلف، کابل‌های داخلی و کابل‌های آلات موسیقی خواهید دید. آنها همچنین در رایانه‌ها و تجهیزات جانبی مانند موس و کیبورد استفاده می‌شوند. تجهیزات معدن با قطعات متحرک از کابل‌های چند رشته‌ای برای انعطاف پذیری خود استفاده می‌کنند.

کابل مفتولی

کابل‌های مفتولی دارای عایق پی وی سی PVC و یا پلی اتیلن XLPET هستند. مناسب برای تابلوهای برق و توزیع در داخل ساختمان می‌باشند. کابل مفتولی یک کابل تک رشته‌ای مسی است که از فرم پذیری مناسبی برخوردار است اما مقاومت کمی دارد.

کابل مفتول براساس نوع سیم مفتول به دودسته تقسیم می‌شوند. دسته اول کابل مفتول با ولتاژ نامی 300 تا 500 ولت و دسته دوم کابل مفتول با ولتاژ نامی 450 تا 750 ولت می‌باشد.

کابل افشان

کابل افشان کابلی قابل انعطاف متشکل از دو یا چند  سیم تک رشته‌ای است که هادی آن از جنس  فلز مس می‌باشد.

از کابل‌های افشان در وسایل برقی، لوازم منزل وتجهیزات و ماشین آلات استفاده می‌شود. از کابل‌های افشان برای تأمین انرژی الکتریکی در فضای باز، زیر خاک، درون آب، داخل ساختمان، کانال‌های کابل کشی، نیروگاه‌ها، مصارف صنعتی ودر مراکز توزیع استفاده می‌گردد.

کابل زمینی

این کابل ها کاملاً شبیه کابل های NM هستند، اما به جای اینکه هر سیم به طور جداگانه در ترموپلاستیک پیچیده شود، سیم ها در کنار هم قرار می گیرند و در مواد انعطاف پذیر جاسازی می شوند. این کابل ها که در اندازه های مختلف گیج موجود است، اغلب برای روشنایی در فضای باز و کاربردهای داخل زمین استفاده می شود. مقاومت بالای آنها در برابر آب این کابل ها را برای مناطق مرطوب مانند باغ ها و همچنین لامپ های روباز، پمپ ها و غیره ایده آل می کند.کابل زمینی دارای یک غلاف محافظ در برابر رطوبت و یک اسکرین برای تخلیه جریان‌های خطا و یک هادی الکتریکی می باشدکه با  PVC یا XLPE عایق شده است. عایق‌ها از جنس ترموپلاستیک یا ترموست می‌باشند. هادی‌ها از جنس آلومینیوم هستند چرا که سطح مقطع آن بیشتر از مس و مقرون به صرفه‌تر است.

کابل زره دار

کابل زره دار دارای مقاومت در برابر انواع آسیب‌های مکانیکی و ضد سایش و پارگی می‌باشد. کابل زرهی دارای انواع زیر می‌باشد:

  • کابل زره دار با نوار فولادی
  • کابل زره دار با سیم آلومینیوم
  • کابل زره دار با سیم استیل
  • کابل زره دار با سیم گرد
  • کابل زره دار با سیم تخت

کابل زره دار در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کاربردهای وسیعی را ارائه می‌دهد. همچنین در انتقال سیگنال و گرمایش ویژه در مواد شیمیایی، فضاهای باز و نیازمند به محافظت مکانیکی بالا، ابزارهای اندازه‌گیری دما در صنایع مختلف، آزمایش‌های علمی وکابل‌کشی در محیط‌های آبی کاربرد دارد.