دسته‌بندی نشده

ترمینال های فشاری یا Push in چیست؟

ترمینال های فشاری یا Push in چیست؟

ترمینال‌ها به عنوان یک متصل کننده سیم‌های قدرت و فرمان تابلو به کار برده می‌شود.می‌توان از ترمینال اتصال برای سیم‌های فرمان و آمپر پایین استفاده نمود که یکی از پرکاربردتریناین کانکتورها ترمینال های فشاری یا Push in  است. این ترمینال دارای یک سری گیره و فنر داخلی می‌باشد که امان اتصال سیم را به صورت سریع امکان پذیر می‌کند.

پیشنهاد می‌شود برای انجام کارهای صنعتی از تیم‌های حرفه‌ای برای راه اندازی پروژه‌های خود استفاده نمایید. یک تیم حرفه شامل چند اعضا می‌باشد که هر کدام وظایف مختص به خود را دارا می‌باشند.

برای طراحی و راه اندازی هر پروژه و یا انجام کارهای عملیاتی نیازمند این است که هر یک از بخش دقت کافی داشته باشد تا کار نهایی بی نقص و کامل باشد. همه ما این تصور را داریم که یکی از بی اهمیت‌ترین بخش‌ها در پروژه‌های برق کشی اتصالات می‌باشد در صورتی که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها می‌باشد. زیرا در خیلی از پروژه‌ها قطعی سیم‌ها و یا عدم اتصال صحیح سیم‌ها به یکدیگر عاملی برای عدم کارایی پروژه‌ها بوده است. از این رو استفاده از ترمینال های فشاری یا Push in به عنوان عاملی برای متصل کردن سیم‌ها به عنوان بهترین روش مطرح می‌شود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بیشتر ماشین آلات صنعتی و دستگاه‌ها به بردها و قطعات الکترونیکی استفاده از سوکت ها، کانکتورها و ترمینال‌ها در هنگام متصل کردن این قطعات به یکدیگر در تمامی بخش‌ها یک ضرورت به شمار می‌رود. کانکتور ها با توجه به نوع کاربرد و بر اساس ولتاژ و یا جریان خاص در اندازه‌های مختلف و جنس‌های متفاوت تهیه و تولید می‌شوند.برای تهیه کابل با  قیمت و کیفیت مناسب میتوانید به کارخانه تولید سیم و کابل در اصفهان مراجعه و خرید خود را انجام دهید.

به صورت کلی می توان ترمینال ها از لحاظ شیوه نصب به ۳ دسته کلی تقسیم نمود:

  • فشاری یا Push-in
  • پیچی یا Screw
  • فنری Spring Cage

از دیگر مشخصاتی که برای انتخاب ترمینال ها می توان مورد توجه قرار داد عبارتست از:

  • نوع استاندارد ترمینال را بررسی کنید تا از استاندارد مطلوبی برخوردار باشد زیرا این ترمینال‌ها موقعیت حساسی دارند.
  • باید برای انتخاب ترمینال به تعداد و همچنین سایز سیم‌های که پشتیبانی می‌کند توجه کنید.
  • اینکه ترمینال‌ها چه تعداد اتصالات می‌توانند داشته باشند.
  • میزان ولتاژ و جریان تحمل این قطعه چه میزان است.
  • جنس بدنه را نیز با توجه به نوع پروژه باید انتخاب نمایید.

کاربرد استفاده از ترمینال های برقی

با توجه به موارد اشاره شده متوجه شدید که ترمینال‌ها برای اتصال سیم‌ها به کار برده می‌شوند. و همچنین در ثابت نگه داشتن سیم و مقاومت آن تأثیر بسزایی دارند و طول عمر استفاده از سیم را نیز افزایش می‌دهند. اتصال سیم‌ها در ساختمان نیازمند یک سری قطعات خاص هستند که این نوع قطعات باید ویژگی و استاندارهای مناسب انتقال برق را داشته باشند تا به مرور زمان کارایی و استحکام خود را از دست ندهند و بتوانند به نحو احسن جریان برق را از خود عبور دهند. قطعاً این مواردی که ذکر توسط چسب نواری برق که در بین مردم استفاده از آن متداول است مرتفع نمی‌شود و نیازمند ترمینال‌های برقی هستید.


بیشتر بخوانید: کاربرد نانو در صنعت تولید سیم و کابل


عدم توجه به نکات نصب و اتصال سیم‌ها به یکدیگر ممکن است باعث خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیری گردید. در نتیجه استفاده از کانکتور ها باعث می‌شود سیم‌ها گرم نشوند و جریان را عبور دهند و در نتیجه شما از بروز حوادث در امان خواهید بود. ترمینال های فشاری یا Push in در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌شود  در بازار عرضه می‌گردند که با توجه به نیاز خود باید آن را خریداری و استفاده نمایید. گاهی اوقات لازم است دو سیم را به هم متصل کنیم و گاهی نیاز است یک یا چند سیم سیم فرعی را از سیم اصلی منشعب کنیم.

ترمینال‌های فشاری به شما امکان می‌دهند سیم را با جا زدن به سادگی وصل کنید. با کاهش میزان کار در مقایسه با ترمینال‌های پیچ معمولی، بلوک‌های ترمینال Push-in تقریباً 60٪ کار سیم کشی را کاهش می‌دهند.

مزایای استفاده از کانکتور یا ترمینال های فشاری

اکثر ما برای افزایش طول سیم و یا تعمیر سیم‌ها آسیب دیده از نوار چسب و یا همان چسب برق استفاده می‌کنیم که این کار بسیار خطر آفرین و غیر ایمنی می‌باشد و ممکن است باعث برق گرفتگی و آتش‌سوزی شود. پیشنهاد می‌شود از کانکتور های مناسب که حتی مشکل کاهش ولتاژ نیز نخواهید داشت و احتمال آتش‌سوزی کاهش می باد استفاده کنید.

این کانتکتور ها ایجاد حرارت نمی‌کنند و اتصال را برقرار می‌کنند. ترمینال‌ها در شکل‌ها و جنس‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که  هر کدام بر اساس نیاز مصرف کننده کاربرد مخصوص به خود را دارند.  استفاده کردن از ترمینال‌های برق باعث می‌شود بتوانیم جریان برق را با رعایت اصول ایمنی بین چند سیم برقرار نماییم.

علاوه بر موارد ذکر شده برای اتصال  سیم‌ها به صورت استاندارد استفاده از ترمینال‌ها باعث می‌شود سیم‌ها جریان برق و حرارت بالا را تحمل کنند در صورتی که  اتصال‌های نامناسب و نا ایمن باعث می‌گردد افت فشار برق و همچنین فرسودگی محل اتصال و خطرات جبران ناپذیر را در پی داشته باشد.

اگر از ابتدای شروع پروژه از ترمینال‌ها استفاده کنید در صورت بروز خطا و یا نیاز به تعمیرات این کار به سهولت قابل انجام  می‌باشد. زیرا با استفاده از برخی از ترمینال‌ها می‌توان به سادگی و دفعات محل اتصال سیم‌ها را باز و بسته نمود و نقص و مشکلات آنها را به سادگی رفع نمود.

برای اتصال دائمی و یا موقتی دو یا چند سیم از ترمینال های فشاری یا Push in استفاده می‌شود البته باید نکات ایمنی را نیز در نظر بگیرید. این ترمینال‌ها باعث می‌شوند که  در صورت نیاز به جدا کردن سیم‌ها به راحتی و ایمنی این کار را انجام دهید.

برای انشعاب گیری مطمئن از تابلوهای برق و موارد این چنینی استفاده از ترمینال ها و یا کانکتور پیشنهاد می‌شود. این کار باعث ایجاد شرایط مناسب برای رفع عیب یابی و تعمیر و همچنین ایمنی بالا می‌شود. در هنگام خرید ترمینال باید علاوه بر شکل ظاهری به قابلیت نصب آن روی ریل، سایز، سطح مقطع و ولتاژ، آمپر مجاز آن توجه کرد تا خرید شما متناسب با نیازتان باشد.

با توجه به مطالب بالا دریافتید که استفاده از کانکتورها و یا ترمینال‌ها به نفع مصرف کننده نهایی است و باعث می‌شود شما یک پروژه بی نقص و ایمن داشته باشید. علاوه بر این شما از بروز حوادث جلوگیری نموده‌اید و جریانات برق را بدون اینکه باعث افزایش دما شود از سیم‌ها عبور داده‌اید. بنابر این از خطر برق گرفتگی و یا آتش‌سوزی جلوگیری شده است و با توجه به نوع استفاده ترمینال‌های متفاوتی وجود دارند که باید ترمینال مخصوص کار خود را خریداری و استفاده نمایید.