دسته‌بندی نشده

کابل چند‎ رشته چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

انرژی الکتریکی بدون وجود داشتن روشی برای انتقال، مفهومی بی فایده است. همانطور که در جریان هستید، برای انتقال انرژی الکتریکی از سیم استفاده می گردد. سیم یک رشته نازک فلزی می باشد که قادر است تا انرژی الکتریکی را از یک نقطه به یک نقطه دیگر منتقل کند. از سیم ها برای اتصالات در مدار و گاهی اوقات صرفا برای انتقال داده استفاده می شود. اجزای تشکیل دهنده سیم یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی و یک لایه عایق برای محافظت بیشتر است. هادی آلومینیومی هدایت کمتری نسبت به هادی مسی دارد، اما از لحاظ قیمت، ارزان تر از مس است. سیم ها در اغلب موارد دارای کد رنگی هستند که به شناسایی آن ها کمک می کند.

کابل چیست

شاید برای شما سوال بیش بیاید که به طور کلی کابل چیست و انواع آن کدام می باشد؟ کاربرد انواع کابل ها کدام است؟ و کلی سوال دیگر که شاید که ذهن شما را به خود درگیر کند. اگر به دنبال خرید کابل چند رشته ای هستید، پیشنهاد می کنم که تا آخر مطالب با ما همراه شوید.

سیم و کابل در صنعت برق یکی از اصلی ‌ترین تجهیزات برای هدایت برق، یا به عبارتی انرژی الکتریکی می ‌باشند. اما باید در جریان باشید که کابل‌ ها بسیار مهم و کاربردی هستند؛ پس زمانی که می‌ خواهید کابل‌ ها را خریداری کنید، حتما باید اصول اولیه شرایط نگهداری و  نصب  آن را به درستی اجرا کرده تا آسیبی به شما و اطرافیانتان و حتی به دستگاه مورد استفاده تان نرسد. بیشترین و مهم ترین عایقی که در ساختار کابل‌ها به کار می ‌رود (P.V.C) پلی وینیل کلراید است که “پرتو دور” یا “پلاستیک” نامیده می ‌شود. P.V.C   عایقی غیرقابل اشتعال و دارای انعطاف‌پذیری بالایی می باشد و این قضیه یک مزیت خوبی در این دسته از کابل‌ها است. مواردی مانند ارزانی تولید و سادگی ساخت باعث شده که بیشتر از ۹۰ % کابل‌ های فشار ضعیف از این عایق ساخته بشوند. نوعی عایق دیگر به نام (PET) یا پلی اتیلن وجود دارد که برای کابل ‌ها به کار می‌ رود که آتشگیر بوده و در مکان های اختصاصی استفاده می شود. در بعضی از کابل ‌ها از عایق لاستیکی استفاده می ‌گردد که کاربرد زیادی ندارد.

هادی کابل‌ها از جنس مس یا آلومینیوم می‌باشد. در صورتی‌که بخواهیم از کابلی با هادی آلومینیوم برای کابل کشی هوایی استفاده نماییم، باید یک رشته آن حتما فولاد باشد.

تفاوت سیم و کابل

 در نگاه اول شاید 2 اصطلاح سیم و کابل به نظر یک شکل برسند؛ در برخی از موارد هم کابل و سیم به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند که باید توجه داشته باشید که این دو محصول، تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. سیم در خانواده کابل ها قرار دارد و در واقع مجموعه چند سیم، یک کابل را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که دامنه استفاده از سیم در مقایسه با کابل بیشتر می باشد. یک سیم، رشته و یا گروهی از رشته های الکتریکی هدایت شده ای هستند که جنس آن ها به طور معمول مس یا آلومینیوم می باشد. از طرفی یک کابل متشکل از 2 تا چند هادی و عایق است که می توان حتی آن را لخت کرده و در آخر دوباره پوشش داد. اگر قصد دارید به سادگی کابل و سیم را از یکدیگر تشخیص بدهید، باید به این نکته دقت کنید که سیم ها قابل مشاهده بوده اما کابل ها اکثرا دارای عایق بندی هستند.


بیشتر بخوانید: تفاوت کابل برق زمینی و هوایی


کاربرد های کابل چند رشته

شاید تا به حال نام “کابل های تک رشته ای” به گوشتان نخورده باشد، اما به احتمال زیاد این نوع کابل را در طول زندگیتان دیده اید. این نوع کابل دارای یک رشته می باشد و منعطف نیست؛ از این کابل ها در مکان هایی که نیاز به خمش ندارد استفاده می کنند. از دو مدل این سیم می شود به سیم های لاکی و مفتولی اشاره نمود و گفتنی است که از سیم های لاکی در موتور و ترانسفورماتور استفاده می گردد.

به احتمال زیاد تا به حال کابل های چند رشته ای را از نزدیک مشاهده کرده اید. این نوع از کابل ها از چند رشته گره خورده در هم به وجود می آیندکه از ویژگی های این کابل می شود به انعطاف پذیری مناسب و نصب آسان اشاره نمود. این کابل ها را در قسمت هایی قرار می دهند که نیاز به خمش وجود داشته باشد. یکی از انواع این کابل ها، کابل افشان می باشد.

کابل چند رشته و تک رشته را هم از آلومینیوم و هم از مس تولید می کنند. مس درون کابل را می توان برای مقاومت در واکنش دهی در برابر محیط، با یک روکش قلع یا فلزهای دیگر پوشاند. در زمینه عمر سیم می توان سیم را پخت تا عمرش بالا برود؛ این روش همچنین باعث آسان تر شدن فرآیند لحیم کاری نیز می شود.

نکات مهم خرید کابل چند رشته

نکات مهم در رابطه با خرید کابل چند رشته

مواد تشکیل دهنده هادی، از نکات مهم خرید سیم و کابل می ‌باشد. اگر به دنبال سیم و کابل با کیفیت هستید، باید به مواد اولیه هادی آن‌ ها نیز توجه کنید. برای متریال هادی، معمولا از رسانا های زیر استفاده می ‌شود:

  • مس
  • آلومینیوم
  • طلا
  • نقره

شاید در اولین تجربه خرید سیم و کابل برق متوجه اهمیت نوع عایق به کاررفته در آن نشوید، اما اگر کمی در این زمینه متخصص شوید، حتما می‌دانید که جنس عایق به چه اندازه مهم است.

اگر برقکار باشید، می‌دانید که در زمان اتصال سیم و کابل‌ها نباید هیچ اتصال الکتریکی میان هادی و زمین ایجاد شود. به همین دلیل می باشد که از عایق و روکش، ‌استفاده می ‌کنند. اما مسئله اصلی این می باشد که هر تولیدکننده ‌ای از متریال خاصی در عایق کردن استفاده می ‌نماید.

البته که این متریال در کیفیت نیز تاثیر می ‌گذارد، اما مهم ترین تاثیر آن در کاربرد سیم و کابل مشخص می‌ شود. هر کدام از این تجهیزات با این عایق ‌ها در در موردی خاص با توجه به ولتاژ هادی مورد نیاز انتخاب می‌ شوند. از این رو باید با توجه به نوع مصرف، سیم و کابل برق مورد نیاز خود را با یکی از انواع عایق ‌های زیر بخرید از معتبر ترین کارخانه تولید سیم و کابل تهیه کنید:

  • PVC
  • TPR
  • پلی اتیلن XLPET
  • لاستیک